Meditationer

Kroppsscanning

Låt dig guidas in i en djupare avslappning på denna resa genom kroppen. Du släpper spänning i kroppen och stillar sinnet. Du stärker din förmåga att känna in din kropp och du tränar dig på att fokusera tankarna.

Genom att träna dig på att uppfatta kroppen kommer du att lättare uppfatta den och dess signaler även annars. Du övar dig på att vara närvarande i din kropp och att höra dess behov.

Den här övningen är en livräddare i tider med “för många bollar”, när det är svårt att komma till ro och att sova gott. Övningen är en träning till vaken vila, men om du skulle råka somna så kanske det är just det du behöver just då.

Kort muntlig information om Kroppsscanning:

Full instruktion:


Shabd Kriya

Sångmeditationer

Om mantran, sång, vibrationer; här finner du en inspelning med Deva Premal and Miten i samtal med Dr. Kenneth R. Pelletier. Intressant lyssning!

Meditation Ad Guray Nameh

Vackra Ad Guray Nameh-meditationen sägs vara en meditation som skyddar dig och bringar lycka. Mantrat omsluter ditt elektromagnetiska fält – din aura – med ett skyddande ljus. Meditationen stärker och balanserar ditt hjärtchakrat.

Skriftlig instruktion:
Hitta musiken:

Musiken vi använder på passet är

“Aad Guray Nameh” med Snatam Kaur, album Prem

iTunes: https://music.apple.com/se/album/aad-guray-nameh/157277545?i=157277734

Spotify: https://open.spotify.com/album/53aNwVKHdPjlXNRY3QLo7s

“Aad Guray Nameh” finns inspelad av många olika artister, exempel på andra vackra inspelningar är med Mirabai Ceiba och Deva Premal.


Meditation Kirtan Kriya

Muntlig instruktion: 

(med förklaring av vad mantrat och fingrarna står för yogiskt sett)

Skriftlig instruktion:

KIRTAN KRIYA – en meditation som påverkar oss på djupet, som grundar, balanserar, hämmar åldrande, ökar koncentrationsförmågan, förbättrar minnet, stärker auran, rensar bort mentala och emotionella blockeringar… En meditation för dig som vill meditera, men inte har ro att bara sitta tyst och stilla.

Sitt i lätt meditationsställning (skräddare, easy pose). Blunda med fokus i tredje ögat. Vila händerna på knäna med handflator uppåt, arbeta med fingrarna som på bilden nedan.
Sa – oändlighet, början och alltet. Pekfingret står för kunskap och inre lyssnande.
Ta – liv och existens. Långfingret för fokus, disciplin, intelligens och tålamod.
Na – död, utveckling och förnyelse. Ringfingret för vitalitet och livsenergi.
Ma – återfödelse. Lillfingret för kommunikation och relationer.
Tummen står för medvetenhet, jaget – egot.

Neutralt tonläge, sång – din fysiska kropp. Viska –  emotionella känslor. Mima och tänka – mentalt fokus.

2 minuter sång, 2 minuter viska, 3 minuter tänka – mima, 2 minuter viska, 2 minuter sång.

Avsluta med att ta ett långt, djupt andetag och håll andan en stund, upprepa. Känn sedan in kroppen och försök behålla närvaron när du går ut i vardagen igen.

Musik Kirtan Kriya

Det finns även andra inspelningar på iTunes och Spotify, t ex med Nirinjan Kaur och Dev Suroop Kaur, både lika långa som denna på ca 12 minuter och längre versioner på 30 och 60 minuter.

Forskning om Kirtan Kriya